Vill ni ha fler?

19 Apr

Intressant fenomen som jag lagt märke till nu när vi har fått barn. Så snabbt bebisen är utpluppad och man sitter där med skräckminnena från förlossningen fortfarande färska och med en liten bebis som man ska försöka lära känna. Ur form på alla sätt rent kroppsligt. Då kommer frågan: ”Vill ni ha fler?”. Ursäkta! Jag fick det här barnet för en minut sen. Kan man inte få fokusera på det?

Vad är det egentligen med folks barnstress? Direkt man kommit i 30-årsåldern och har ett någorlunda stabilt förhållande tjatas det om barn. När man väl fått detta barn, ja då tjatas det om när tvåan ska komma! För vår del blir det extra komiskt eftersom alla våra vänner och släktingar vet att det tog oss 6 år att få till ett barn och att det inte var en enkel väg alls. Vi (och jag tror även far- och morföräldrar, mostrar etc) är väldigt glada över att vi fått den här underbara ungen. Att vi fått ett barn är ett mirakel. 6 år till i ständig väntan och ovisshet, det är det faktiskt inte värt!

Se det lustiga ur en annan synvinkel. Du köper en ny bil. Fråga; ”Vill du ha en till?”. Du skaffar hund. Fråga; ”Vill du inte ha fler?”.

Jag har säkert ställt samma fråga 1000 gånger under mina dar. Det är först nu som jag börjat reflektera över det. Varför är det så okej i vårt samhälle att närgånget fråga ut en om ens barnlängtan medan det är stor tabu att fråga vilken politisk åsikt någon har elller vad man tjänar. Fattar inte!

4 svar to “Vill ni ha fler?”

  1. Jessica april 19, 2012 den 9:33 f m #

    Haha, ja här börjades det frågas mycket tidigare och värre blev det efter vi köpt hus. Fattar inte varför ”alla” tjatar om fler barn direkt, finns ju faktiskt de som bara vill ha ett, som väljer det. Ja, för oss som fått kämpa lite extra för barn blir det ännu ett slag i ansiktet tycker jag. Särskilt när frågan kommer från de som VET vad vi gått igenom, (alltså inte de som försiktigt frågar hur vi tänker angående syskon utan som mer tar för givet att äggen i frysen=garanterat barn)Fräckast kommentaren Lars fått var iaf när Liv va 6 månader och en man konstaterade att ”Ja då är det väl snart dax för en till” Jasså, DET tycker du?!
    Och sen får man inte va trött, inte må illa, inte va sugen på något speciellt eller råka ha en dag med uppblåst mage heller i vår ålder för då är man garanterat gravid;)
    Kram kram

  2. Jenny april 24, 2012 den 7:47 f m #

    … Ja, det är intressant det här, ens privata familjeplanering skall tydligen vara offentlig…

    För när sen tvåan anlänt då vill alla veta om man är färdig med barnafödande eller om man vill ha en trea också!

    Kan man inte bara få njuta av sina bebisar, stunden, nuet?

    Massa kramar

  3. Lillasyster april 25, 2012 den 4:00 e m #

    ja, väldigt lustigt det där,i vissa fall tror jag det är folks sätt att småprata, ungefär som att man alltid frågar folk om hur det går på jobbet,i studierna, mm, föräldrar frågar man om nästa barn. Dock verkar vissa förvänta sig att bara folk börjat få barn ska de stressa på med flera.
    Roligt också som lillasyster och moster ha fått frågan om inte jag är sugen på barn nu när du fått, jag menar visst, om jag var i ett förhållande är det kanske motiverat, men som singel med lite ostabil ekonomi? och jag har fått den frågan minst 4 gånger nu.

  4. emmasnotskal april 26, 2012 den 8:06 f m #

    Det är självklart så att detta bara är något folk säger och som sagt, har nog kläckt liknande kommentarer själv någon gång. Men när man har väldigt svårt att få barn väcker det en viss ångest att få dessa frågor. Vi fick ju aldrig de kommentarer du och Lars fått Jessica eftersom vi var relativt unga när vi började planera barn och direkt var väldigt öppna med att vi hade stora problem. Dock kan jag känna mig stressad nu när vi har en och folk börjar prata om tvåan. Jag har inte möjligheten att planera för fler barn liksom. Eller jo, det har jag men det är en jävla väg att gå!

    Till syvene och sist är ju detta med barnplanering något väldigt privat som man kanse inte vill diskuter amed alla i tid och otid. Dessutom är vi många många som faktiskt blir ledsna av sånna frågor just för att det är så svårt. Det kanske vanliga människan kan börja förstå och vara lite mer smidig!

Kommentera

