45 timmars arbetsvecka??

14 Apr

Jo, vi vet ju alla hur mycket extraarbete lärare gör. Vi ska ju även arbeta 45 timmar i veckan för att ”tjäna in” tiden då vi har lov. Det är helt fine och något man är medveten om när man väljer läraryrket. Den här helgen undrar jag dock hur många timmar jag egentligen gör om man räknar den tid då min hjärna arbetar med mina elever medan jag går oc shoppar, dammsuger, går till lekparken. Den här helgen har jag nästan inte kunnat stänga av jobbet alls. Jag har funderat på sådant som ämnen vi ska arbeta med, specifika elevärenden och annat som rör mig och mitt jobb. Jag vaknar även på nätterna och fortsätter tankebanorna. Jag lyckas inte alltid somna om.  Många gånger är det processer som faktiskt leder fram till att jag har färdiga idéer och planeringar med mig tillbaka på måndag. Jag tror verkligen inte att jag är ensam om att vara sådan och jag tror att detta att inte kunna ”släppa jobbet” är en stor anledning till att många duktiga lärare ”går in i veckan”. ”Arbetstid” som inte räknas alls. Dock känner jag inget större samvetskval de veckor jag bara får ihop 43 eller 44 timmar i fysisk tid!

Ett svar to “45 timmars arbetsvecka??”

  1. Jessica april 14, 2013 den 12:24 e m #

    Nej det är inte helt lätt när man inte kan visa på reflektionstid och planering man går o tänker på! Jag brukar tänka jobb nästan hela vägen hem,gå igenom dagen o fundera kring saker jag sagt,gjort eller som barnen sagt o gjort etc! Men skriver aldrig upp det! Jag skulle också behöva bli bättre på att stänga av när jag är ledig för det blir jobbigt! Kanske därför jag längtar efter nåt annat jobb många gånger…
    Kram Jessica

Kommentera

